תחומי פעילות

בניית ופיתוח צוותים

בניית צוותים

בעולם העסקים, דברים חשובים לא נעשים על ידי אדם אחד. הם נעשים על ידי קבוצה של אנשים – סטיב ג'ובס

היום, כשמילת המפתח להצלחה היא עבודת צוות, כל ארגון רוצה לדעת כיצד בונים נכון צוות.

ארגונים מתמודדים עם מורכבויות רבות במציאות העסקית בה הם פועלים: תחרות, גלובליזציה, צרכים משתנים ומגוונים של לקוחות, טכנולוגיה מתקדמת, משברים, רגולציה, מגפות ועוד.

בניית צוותים בארגון נועדה לייעל ולקדם משימות ארגוניות שונות: הגברת פריון העבודה, חיסכון בעלויות ומשאבים. מאפשרת היצע ומגוון יכולות וכישורים בעולם בו אף עובד בודד, מוכשר ככל שיהיה, לא יכול לספק לבד את התוצר הנדרש. עבודה בצוותים מאפשרת לארגון לשפר ביצועים, לנהל משברים, לפתור בעיות, למצות ולתעל את משאבי הצוות, להשגת מטרות ויעדי הארגון, באפקטיביות וביעילות.

עם זאת, לא ניתן לצפות מעובדי הארגון המצוותים לצוותים שונים לעמוד במשימות המשותפות, ללא יד מכווינה ומתן כלים כמשוב, חניכה ואימון- להעצמה והתפתחות של חברי הצוות.

 לפיכך, חשוב שכל ארגון יקצה משאבים לטובת הכשרה של מנהליו ועובדיו, לבנייה ופיתוח צוותים.

מת'יו (Matheui) ושותפיו פרסמו ב-2008 מטה אנליזה של גורמים נדרשים לאפקטיביות עבודת צוות וציינו 6 תהליכי יסוד שנחקרו לעומק ועוד 3 מצבים מתהווים.  

תהליכי היסוד הם: שיתוף פעולה, תאום, ניהול קונפליקטים, תקשורת, קואצ'ינג (במובן של מנהיגות הבאה לידי ביטוי ביכולת לקבוע מטרות, להציב אתגרים ולספק הכוונה ותמיכה להשגתן), קוגניציה (הבנה משותפת של והסכמה על: המשימה, תפקידים ודרכי עבודה של הצוות). שלושת המצבים המתהווים הם: תרבות ארגונית, הרכב הצוות (הומוגני או הטרוגני, במקרה של צוות הטרוגני- מי הן הקבוצות שמיוצגות) והקשר שבו הצוות פועל (אירועים חיצוניים ופנימיים לצוות שמשפיעים על תפקוד הצוות).

ידע מיומנויות ניהוליות נדרשות לבניית צוות בארגון

בחלק מהארגונים עובדים יכולים להשתתף בצוות עבודה אחד או יותר (צוותי הוראה, צוותי חדר ניתוח, צוותים טכנולוגים ועוד).

לבניית צוות יעיל ואפקטיבי המסוגל להשיג את המטרות והיעדים נדרש:

כושר מנהיגות להובלת עובדים ותהליכים פנים ארגוניים (על המנהיג להתאים את סגנון ניהולו ומנהיגותו, למאפייני המשימה ומאפייני הצוות ברמת הפרט וברמת הצוות)

להגדיר יעדים ברי השגה

ידע ויכולת להטמעת מיומנויות התנהגותיות ופיתוח ושכלול יכולות פסיכולוגיות, תומכות תהליך עסקי- חוסן אישי וצוותי, מיומנויות הקשבה ואמפתיה, שיתוף פעולה, אמון,יכולת פירגון הדדית, מיומנות בקשת העזרה, ביטחון פסיכולוגי ועוד.

ידע ומיומנות בתקשורת בינאישית מקרבת

כלים לניהול אפקטיבי של קונפליקטים, חילוקי דעות בצוות וניהול משברים, ניהול שיחות קשות

יכולת שיפור ושימור מוטיבציה בקרב חברי הצוות

יכולת קבלת החלטות מהירה ונכונה

מתן משוב שוטף לחברי הצוות ופיתוח שריר נתינת משוב של חברי הצוות אחד כלפי השני- מקדם למידה והתפתחות

יצירת סביבת עבודה תומכת, מאתגרת, מהנה ויצירתית

הכלים שאני מציעה לתהליך בניית צוותי עבודה

ייעוץ וליווי אישי למנהלים

סדנאות חווייתיות להקניית הידע והמיומנויות הנדרשות

פיתוח צוותים

“כשרון מנצח משחקים, עבודת צוות ואינטליגנציה לוקחות אליפות – מייקל גורדון

בעולם של היום, המאופיין בתנודתיות, מורכבות ועמימות, אמנם הרבה מהצוותים הפכו להטרוגניים, גלובליים, דיגיטליים ודינמיים עוד יותר, אולם הצלחתם עדיין תלויה בקומץ קטן של גורמים מבוססי מחקר. עבודת צוות אפקטיבית ויעילה היא מיומנות נרכשת וחשובה מעין כמותה להשגת מטרות הארגון.

נגדיר צוות- שניים או יותר בעלי תלות הדדית (ברמות שונות- גבוהה, בינונית, נמוכה) ומטרה משותפת.

עבודת צוות כשלעצמה, אינה מטרה. עבודת צוות היא מבנה תומך תהליך, להשגת מטרות ארגונית באפקטיביות וביעילות.

כמנהלים בארגון, נשאל תמיד את השאלה, מהי משימת הארגון? ומכאן נגזור בהלימה את משימות הצוות.

נוסיף ונשאל, מה מידת השותפות הנדרשת וכפועל יוצא מהי רמת הסינרגיה הנדרשת לקידום מטרות הצוות?

בארגון בו המשימה דורשת תלות גבוהה בין חברי הצוות, ובפועל תלות כזו לא קיימת, המנהל הרבה פעמים מתלונן על כך שכל אחד מחברי הצוות חושב רק על עצמו: 'הלכו הערכים', 'הדור הצעיר אינו כפני הדור הוותיק', 'זה לא מה שהיה פעם'.

על מה נעבוד בשגרה?

צוותים מצוינים, מצליחים לבחור להתמקד כפרטים וכיחידה אחת במטרות המשותפות, ובכך הם מאפשרים שינוי וצמיחה וצולחים אתגרים. חברי הצוות מתאפיינים ביכולת פרו אקטיבית ו‘רצים למרחקים ארוכים'.
נעבוד על: מיקוד, גמישות, שינוי וחוסן .

זיהוי מוטיבציות וגילוי חוזקות אישיות וצוותיות - לעשות את מה שאני אוהב, יודע וטוב בו.
נעבוד על: עיצוב ושכלול סביבה אנושית, משימתית ופיסית בהלימה למוטיבציות והחוזקות של הפרטים והצוות.

עיצוב מערכות יחסים אותנטיות, ביטחון פסיכולוגי ודפוסי תקשורת מיטיבים.
נעבוד על: הקשבה אמפטית, אותנטיות ביחסים, מתן משוב בינאישי וצוותי מקדם למידה. יכולת גבוהה בניהול שיחות 'קשות'

Growth Mindset - תבניות חשיבה גמישות ומתפתחות. צוותים מצוינים מעזים לצאת מאזור הנוחות, מתמסרים לעשייה במאמץ ובחדווה, לומדים מכישלונות ומחברי הצוות האחרים.
נעבוד על: פיתוח יכולת חשיבה מתפתחת, ניתוח כישלונות והפקת לקחים כחלק אינטגרלי מהתפתחות, פיתוח צוות לומד.

חקר מוקיר- ניתוח הצלחות ושכלולן בשגרות העבודה והניהול. שכלול מיומנות הערכה וההוקרה

פיתוח חוסן אישי וצוותי, ניהול האנרגיות (פיסית, קוגניטיבית, רגשית, חברתיות ורוחנית) במרחבי העבודה
נעבוד על: ניתוח מצבי זרימה וצווארי בקבוק, ניהול אנרגיה על רצף הזמן, עיצוב נוכחות מיטבית במרחבי העבודה.

 

בזמן משבר בצוות, אעבוד עם המנהל וחברי הצוות על:

Group culture– התנהגות הקבוצה הגלויה והברורה מעל פני השטח.

Group mentality– הדברים שקורים מתחת לפני השטח: למשל, התנהגות המאפיינת לחץ: מאבק-קיפאון-בריחה, דברים שנאמרים מאחורי הגב, היעדרויות, איחורים, שתיקה, אי לקיחת אחריות, להגיד 'כן' ולעשות את ההפך, לסגור מצלמות זום בישיבות ועוד.

המטרה- צמצום הפער בין התנהגות הגלויה והתנהגות סמויה, תוך התייחסות ל:

  1. מטרות וכיוונים של הארגון והצוות.
  2. תפקידים בצוות, תהליכי עבודה, ושותפויות (עם צוותים נוספים בארגון).
  3. מערכות היחסים בתוך צוות.
  4. איכות התקשורת בין חברי הצוות, ובין חברי הצוות והמנהל.
  5. סוג המנהיגות של המנהל- ריכוזי, מאציל סמכויות, מעצים, חונך, מעצב תרבות של למידה מכישלונות ועוד.

 

צמצום הפער יתאפשר באמצעות, העלאת ההיבטים הסמויים בהתנהלות הצוות למודעות, והקניית עמדות ותפישות קוגניטיביות המקדמות את הצוות לעבר השגת המשימה הארגונית באקלים צוותי וארגוני תומך.

פיתוח הצוות הלכה למעשה, יתבצע אל מול מאפייני משימת הצוות והתאמת התהליך לשלב ההתפתחות בו הצוות נמצא.

רוצים לדעת עוד? בואו נדבר

רוצים לדעת עוד? בואו נדבר