Organizational Pulse

כיצד מונעים תחושת בדידות ושחיקה כשעובדים מרחוק

Organizational Pulse

כיצד מונעים תחושת בדידות ושחיקה כשעובדים מרחוק

מיה ויינשטיין

פיתוח חוסן אישי, ניהול עצמי

כיצד מונעים תחושת בדידות ושחיקה כשעובדים מרחוק

כיצד מונעים תחושת בדידות ושחיקה כשעובדים מרחוק? (ולא רק בגלל עבודה מרחוק)

דנה רווקה בת 39, מנהלת מחלקה בארגון עסקי גדול בתל- אביב. דנה מחוברת לעשייה הארגונית ולא פחות לעובדים בארגון. העבודה וחיי החברה בעבודה מאוד משמעותיים בחייה ומאפשרים לה נוכחות והשפעה, מהווים מקור בעבורה להטענה חברתית. כבר כמעט שנה שדנה עובדת מהבית. דנה, קירות הבית והזום. בבוקר דנה לא מוצאת את המרץ שאפיין אותה טרום שגרת הקורונה, לקפוץ מהמיטה להתלבש בבגדים מלאי הסטייל, להתאפר ולצאת לע-בו-דה. דנה מרגישה בודדה, על אף הרצף התעסוקתי שנשמר, האינטנסיביות ופגישות העבודה עם עמיתה בזום. הקשר מרחוק עם חבריה מדלל את דנה מאנרגיות, והבדידות מכרסמת בעצמותיה.

הפסיכואנליטיקאי רולנד פיירברן, טען שהצורך הבסיסי הראשוני שלנו כבר מהינקות הינו קשר עם אדם קרוב. צורך זה מקבל גוונים שונים במהלך ההתפתחות ועם זאת הרצון בקשר נשמר לאורך כל החיים.

בדידות היא מצב חברתי-רגשי , סובייקטיבי המבטא  תחושת חוסר השתייכות, ריחוק מאנשים או מסביבת אנוש ותבוא לידי ביטוי לרוב בצורך חזק להתחברויות עם אחרים, עקב מחסור בתקשורת או במגע גופני.

במחקרים שבוצעו ב- 2018,  נמצא שהבדידות היא הסכנה הגדולה בעבודה מרחוק  מכיוון שהיא פוגעת משמעותית בבריאות הפיזית והנפשית של העובד. אף על פי שלהיות לבד אינה הסיבה היחידה לבדידות, היא יכולה לתרום משמעותית.

חשוב שנבין, אדם יכול לחוש בודד גם אם על פניו נראה כי הוא מוקף אנשים. בדידות, נובעת מחוסר. חסר לי משהו בעצמי ויש בי ערגה למצוא אותו באחר.

לעומת הבדידות, לבַדוּת מגיעה מתוך מלאות- חיי כל כך מלאים ואני מספק לעצמי את כל צורכי, אני לא בחוסר.

הפסיכואנליטיקאי דונלד ויניקוט טען שהיכולת להיות לבד מאפשרת לאדם לדעת מיהו ומה איכות והתרומה הייחודית שלו בעולם. להיות מסוגל ליהנות מעצמו ומהיצירתיות שלו. מה שמאפשר התפתחות אישית. כן, חשוב לאדם להיות מסוגל להיות לבד. אחרי יום עמוס בעבודה, אחרי מפגש עם חברים, לצורך חשיבה או יצירה. אבל לא כל היום, כל יום.

תקופות של חוסר וודאות ושיבוש מתאפיינות לרוב בהקצנה של מצבים שקיימים בנו. למשל, אם חווינו קשים בזוגיות בשגרת חולין, הקושי יתעצם בתקופות כאלו, אם הרגשנו בדידות, נרגיש אותה עכשיו ביתר שאת, אם קשה לנו בהורות, הקושי יתעצם.

בנוסף, שיחות הזום חושפות חיים אישיים שלמים שלנו- שהיו מחוץ לגבולות העבודה ומצד שני, הן מגבירות את תחושת הבדידות, כיוון שלא מתקבל מידע על מחוות גוף, לא מתאפשרת קרבה ואינטימיות.  הבדידות טומנת בחובה כאב רב.

ועם כל האתגרים והקשיים, יש מה לעשות בעניין. ריכזתי עבורכם כלים להתמודדות עם תחושת הבדידות:

הישארו מחוברים חברתית – להיות נפרד פיזית (מבודד) לא אומר שאתם צריכים להיות מרוחקים רגשית או חברתית.

שמירה על קשרים חברתיים מאפשרת לנו הגברת תחושת שייכות, הגברת תחושת הערך העצמי ותחושת הביטחון, הגברת המוטיבציה לדאגה עצמית (self-care) ולניהול רמות הלחץ- כשאנחנו נמצאים בקשר חברתי אנחנו מקבלים היזון חוזר על מצבנו הרגשי והגופני, מה שמאפשר לנו לטפל בעצמנו ו/או לפנות לעזרה.

אפליקציות כמו גוגל, סקייפ, זום, יעזרו לכם לשמור על קשר עם אנשים משמעותיים בחייכם. שמירת הקשר החברתי עם חברים ובני משפחה נחוצה להתמודדות אפקטיבית עם מצבי השינוי והשיבוש.

אחד ממקורות ההטענה של בני האדם היא ההטענה החברתית. למשל, אם נודע לכם, שמישהו מבין המעגלים החברתיים שלכם, איבד את עבודתו, עזרו לו להתמודד עם המצב החדש. העזרה, השיתוף והשיחה עם האחר, תאפשר לכם להבין שאתם לא היחידים שמתמודדים עם מצב של שיבוש ושינוי.

הצטרפו לקבוצות של קהילות מקצועיות- זה הזמן לרכוש מיומנויות חדשות כמו ציור, מוסיקה, פילאטיס, לימודים, סדנאות בישול ועוד, שמזמן רציתם להתנסות בהם ולא מצאתם זמן לכך. אפשר להצטרף גם מרחוק.. (:
מחקרים מראים שהצטרפות לקבוצות פעילות, מזינות אותנו במשאבים חברתיים -פסיכולוגיים, המגבירים את החוסן האישי שלנו.

ההשתתפות בקבוצות קהילה, היא גם דרך מהנה להכיר אנשים שדומים לנו ולהתפתח ביחד איתם, ללמוד ולרכוש מיומנויות חדשות ובכלל ללמוד דברים חדשים, תמיד עושה לנו טוב.

ניתן גם להתנדב בארגונים חברתיים- קהילתיים לעזרה לשכבות חלשות, למשל.

תרגלו טיפוח עצמי – עכשיו, כשעובדים מהבית, והגבולות בין בית לעבודה הטשטשו, חשוב שתדאגו שיהיה לכם סדר יום מובנה ואפילו שגרות שבוע קבועות. כבר דברנו על כך שהמח האנושי אוהב דפוסי התנהגות קבועים, העוזרים לו לפתח חווית שליטה. עבודת יתר היא תופעה שכיחה לעבודה מרחוק, ומשפיעה לשלילה על איכות האינטראקציות החברתיות של העובדים.

שגרות עבודה-בית קבועות (עד כמה שניתן), עשויות למתן את עבודת היתר ולעזור לכם לשמור על קשרים חברתיים.

הגדירו מטרות ויעדים מאתגרים, אך מציאותיים כך שתוכלו להשיג אותם גם בתקופה זו ולהעמיק את תחושת המסוגלות העצמית שלכם.  למשל בספורט, משימות בעבודה, בזוגיות, ברכישת ידע חדש.

דאגו לשבץ ביומנכם שעות לבילוי חברתי ושעות בהם תקצו זמן לעצמכם לדברים שאתם אוהבים לעשות.

אכלו בריא-  אוכל בריא משפיע גם על מצב הרוח שלנו, להערכה עצמית גבוהה ואנרגיה טובה.  התעמלו באופן קבוע. ספורט שומר על בריאותינו נפשית ופיסית.

אמצו נקודת מבט מאוזנת על המשבר – נסו להתנתק מהחדשות. לחשיפה מתמדת ולמידע הקשור, בלחץ ומצוקה, עלולה להיות השפעה שלילית על בריאותכם. הגבילו את צריכת החדשות שלכם לזמן קבוע לפני או אחרי יום העבודה.

שתפו בסיפורים חיוביים. הנושאים האלה הם התחלה טובה לשיחה כדי לשמור על קשר חברתי עם אחרים .

הישארו חיובים- קבלו השראה מאנשים שחוו בידוד חברתי, כמו אסטרונאוטים ואסירים פוליטיים. שמירה על השקפה חיובית היא חיונית למאבק בבדידות במהלך בידוד חברתי. אחת הדרכים לעשות זאת היא להתמקד בדברים שבשליטתך ולעסוק בפעילויות יצרניות, כמו- האזנה לרדיו, מדיטציה, קריאה, כתיבה ביומן לפריקה של לחץ ורגשות קשים.

אופטימיות היא חלק מהותי וחשוב בפיתוח החוסן שלנו וביכולת שלנו ליצור קשרים חברתיים.

-כשאנחנו אופטימיים אנחנו מזהים ומגדירים היטב את הבעיה או המצב

-אנחנו מתייחסים לסיטואציות כאתגרים ולא איומים

-אנחנו מזהים את הדברים שיש לנו שליטה או יכולת השפעה עליהם

-מקבלים את ההיבטים במצבים שלגביהם אין לנו שום שליטה או השפעה

-אנחנו מחפשים מידע באופן פרואקטיבי

-נגשים לפתרון הבעיה- בונים אסטרטגיות, תוכניות ודרכי פעולה

-אנחנו נוקטים בפעולה

-מבקשים עזרה ותמיכה

-משתמשים בהומור כדרך התמודדות

-עושים פעילות גופנית באופן קבוע ועקבי

 

אל מול "לא טוב היות האדם לבדו" של התנ"ך, הוסיף נתן זך " אבל הוא לבדו בין כה וכה" ועם כל אתגרי החיים וההדגשה של המשורר נתן זך, שבין כה וכה אנחנו לבדנו בעולם, חשוב לטפח ולפתח כישורים חברתיים, ליצירת רציפות תפקודית בין שגרה לחירום.

אפשרויות שיתוף:

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב facebook

המלצות להמשך קריאה

רוצים לדעת עוד? בואו נדבר

רוצים לדעת עוד? בואו נדבר