Organizational Pulse

אמון כבסיס הכרחי

Organizational Pulse

אמון כבסיס הכרחי

מיה ויינשטיין

מנהיגות, פיתוח צוות, פיתוח חוסן צוותי

אמון כבסיס הכרחי לפיתוח יחסים של שיתופי פעולה

מחקרים מראים כי אמון הוא אינדיקטור מוביל לשאלה- האם אחרים מעריכים אותי באופן חיובי או שלילי? בניית אמון ואולי חשוב מכך, ביסוס אמון מחדש, לאחר שאיבדתם אותו, זה לא פשוט ואפילו מאוד מסובך.

מתוך הרשומות ארגוניות
בפגישת היכרות עם מנהלת בכירה בארגון, אומרת לי האחרונה, 'אני מבקשת ממך שתרימי אלי טלפון ותעדכני אותי על כל צעד שנראה לך לא סביר ונכון, אני ממש לא בוטחת בה'.

בסקר שביעות רצון עובדים, קיבל מנהל את הציון הכללי 2 מתוך 5. נתבקשתי ללוות אותו לאור ממצאי הסקר. בפגישות הלמידה שלי את התרבות הצוותית, אני למדה על אתגר האמון, של חברי הצוות במנהלם הישיר:
'אין לי אמון בו',
מספר לי עובד בכיר. 'אני מבקש ממנו כל אישור חריג, לכתוב לי במייל'.
'זה ברור לי',
משתפת עובדת נוספת, 'שהוא לא מפרגן לי בפני ההנהלה הבכירה, אבל בפני הוא רק משבח אותי ולא מציין דברים שהם פחות טובים בעיניו'.

כמנהיג, אתה רוצה שאנשי הארגון שלך יבטחו בך, ומהסיבות הנכונות.

במדגם שערכו ג'ק זנגר וג'וזף פולקמן, המתבסס על הערכות 360, שהועבר ל- 87,000 מנהיגים, נמצאו 3 המרכיבים ההכרחיים לבניית אמון בצוות (המדגם פורסם בארוורד ביזנס רוויו, 2019). על ידי הבנת ההתנהגויות העומדות בבסיס האמון, תוכל להשפיע על עוצמת האמון שאחרים חשים כלפיך.

אלו הם שלושת היסודות שנמצאו:

1. ניהול מערכות יחסים חיוביות

אמון מבוסס בחלקו על המידה בה מנהיג מסוגל ליצור קשרים חיוביים עם אנשים וקבוצות. כדי להשרות אמון, עליך כמנהיג:

  • לנהל מערכות יחסים מיטיבות באמצעות שמירה על קשר בנושאים שחשובים לאחר, לרבות נושאים שמעורר באחר דאגה.
  • לאזן בין ההובלה שלך כמנהיג והדרישה להשגת המטרות הארגוניות לבין הדאגה האמיתית שלך לאחרים.
  • לייצר שיתופי פעולה עם אחרים.
  • לפתור סכסוכים עם אחרים.

 

2. מומחיות וכושר שיפוט טוב

מרכיב נוסף בשאלה אם אנשים סומכים עליך כמנהיג הוא, המידה בה אתה בקיא בעולם התוכן ובמתודולוגית העבודה. עליך להבין את ההיבטים הטכניים של העבודה וכן להיות בעל ניסיון. זה אומר:

  • יכולת להפעיל שיקול דעת בקבלת החלטות.
  • אחרים מחפשים את דעתך (חשובה ל'אחר' דעתו של המנהיג).
  • הידע והמומחיות שלך תורמים תרומה חשובה להשגת תוצאות ארגוניות.

 

3. עֲקֵבִיוּת
המרכיב השלישי שיקדם יצירת אמון, הוא המידה בה אתה מנהל את שיחותך ופועל על-פי מה שאתה אומר שתעשה (walk the talk).

על מנת שעובדיך ידרגו אותך גבוה במרכיב העקביות, עליך כמנהיג:

  • להוות  מודל לחיקוי ודוגמא טובה.
  • לעשות את מה שאתה אומר (walk the talk).
  • לכבד התחייבויות ולקיים הבטחות.
  • להיות מוכן לעשות מעבר למה שצריך לעשות.

באופן אינטואיטיבי סביר היה להעריך שעקביות תמצא המרכיב החשוב ביותר ליצירת אמון. כאשר קיים פער בין המילים להתנהגות, לאורך זמן,  נראה שזהו הדבר שהכי יפגע באמון הנבנה. להפתעתי היה זה מרכיב היחסים שהשפיע בצורה משמעותית ביותר על בניית האמון. ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בכך, שמנהיגים רבים נתפסים מדי פעם כלא עקביים. כולנו מתכוונים לעשות דברים שלא נעשים בפועל. לעיתים הדברים אינם נעשים, בשל אילוצים שאינם תלויים בנו. למשל, מנהל מעלינו שהחליט אחרת, תנאי סביבה פנים ארגונית ו/או סביבה חיצונית שמשתנים במהירות ועלינו להתאים את עצמנו לאילוצים, המורכבויות והצרכים החדשים.

מתוך הרשומות הארגוניות
אפרת קבלה תעודת הצטיינות ממנהליה, על חריצותה, קידום יעדי המחלקה וחתירתה למצוינות בכל נקודת מפגש עם לקוחות, עמיתים ומנהלים. יום לאחר קיום טקס עובדים מצטיינים, בנוכחות 100 עובדים ובני משפחותיהם, בו הורעפו על אפרת מילים טובות וחמות, הוענק השי וקראו לעובדים לקבל מאפרת השראה, אפרת פוטרה. תהליך הפיטורין אירע בשל תהליך רה אורגניזציה שהחל בארגון.

מנהליה של אפרת, דאגו למצוא לה מקום עבודה ותפקיד מקביל לזה שאיישה בארגון הנוכחי. ניכר היה שאפרת ועובדי המחלקה הבינו את הסיבות שהובילו לתהליך ההתייעלות ומהלך הפיטורין והוקירו את המנהלים, על היוזמה, העברת המסר והאחריות הניהולית שנקטו, כלפי העובדת המצטיינת, במצב המורכב שנוצר.

להבנתי, באם מנהליה של אפרת לא היו לוקחים אחריות על המשך רצף תעסוקתה של אפרת, אמינותם היתה נפגעת קשות.

בתקופת הקורונה, ארגונים נאלצו להיפרד מעובדים טובים ומוערכים. חלק מהארגונים ניכו אחוזים מהשכר החודשי, בכדי לשמור על רווחיותם גם בתקופה זו ועוד. אם מערכת היחסים של המנהיג עם עובדיו טובה, סביר להניח שהעובדים יגלו הבנה ואפילו אמפתיה כלפי האילוצים שהמנהיג מתמודד איתם, אך ברגע שמערכת יחסים נפגעת או אם מעולם לא נוצרה מלכתחילה, קשה לאנשים לסמוך על המנהיג.

בכל מה שקשור לאמון, המחקר מראה, שכל שלושת המרכיבים צריכים להיות מעל הממוצע, בכדי שיבנה אמון.

אפשרויות שיתוף:

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב facebook

המלצות להמשך קריאה

רוצים לדעת עוד? בואו נדבר

רוצים לדעת עוד? בואו נדבר